Grattis alla Värmdökvinnor på internationella kvinnodagen!

Grattis alla Värmdökvinnor på internationella kvinnodagen

Vänsterpartiet i Värmdö kommun vill bjuda dig på frukost och berätta om hur vi vill skapa ett jämställt Värmdö. Vi kommer gå till val med fokus på frågor som handlar om välfärd, miljö och om bostäder. Inom alla dessa områden har vi förslag på hur män och kvinnor ska ges lika goda förutsättningar att leva ett bra liv.

Välfärden – mer personal, bättre löner och rätt till heltid

I välfärdssektorn arbetar mest kvinnor. Vi vill öka lönerna och personaltätheten på äldreboenden, i skolan och i andra delar av välfärden. Vi vill också införa rätt att arbeta heltid för alla som vill.

Miljön – satsa på kvinnors resande

I en ny enkätundersökning uppger 75 procent av 1500 tillfrågade kvinnor att de främst vill satsa på utbyggd kollektivtrafik, endast tre procent väljer satsningar på utbyggd vägtrafik. Kvinnor använder kollektivtrafiken mer än män. På sikt vill vi ha tunnelbana till Värmdö, redan nästa år vill vi ha billigare SL-kort, enhetstaxa och fler infartsparkeringar som gör det lättare att ställa bilen och välja bussen.

Bostäderna – fler och billiga bostäder i trygga miljöer

Samtidigt som vi kämpar för jämställda löner och en högre värdering av kvinnodominerade yrken, så vill vi skapa möjligheter att ha en bra bostad även om du har låg lön. Över 4000 personer står i kö till hyresrätter i Värmdö kommun. Vårt budskap är tydligt – det behövs fler och billiga bostäder och befintliga hyresrättsområden behöver rustas upp och göras mer trygga.