Små röda spargrisar

Spargrisar i Värmdö ska skapa diskussion om välfärd
Idag har morgonpigga Värmdöbor kunnat lägga märke till hundratals små röda spargrisar utplacerade i bostadsområden, vid bushållsplatser och i centrum. På spargrisarna går det att läsa ”Välfärd – även för den som är utan spargris”. Det är Vänsterpartiet Värmdö som natten till idag har placerat ut spargrisarna för att skapa diskussion om framtidens välfärd.

– Vi håller på att skapa ett samhälle där vård, skola och omsorg och allt det där vi kallar välfärd, allt mer blir en fråga om pengar. Vi från Vänsterpartiet vill gå i en helt annan riktning. Oavsett om du har mycket pengar i din spargris eller inga alls, så ska välfärden vara lika bra, säger Mats Skoglund från Vänsterpartiet Värmdö.

Spargrisarna med budskap om bättre välfärd, som har placerats ut i olika delar av kommunen, är tänkta att skapa intresse för och diskussion kring hur vår välfärd ska utformas i framtiden. Totalt har femtusen spargrisar placerats ut i länet och några hundra av dessa har kunnat ses i olika delar av kommunen.