Statsministern utlovar högre löner och kvalitet

Vad är statsministerns löften värda i Värmdö? Vänstern kräver klara besked

På DN-Debatt skrev statsministern för några dagar sedan att bl. a lärare och barnskötare var dåligt betalda och att deras löner måste höjas. Vidare fick inte förskolans barngrupper vara för stora. Nu kräver Vänstern klara besked om det innebär högre löner för välfärdsarbetarna i Värmdö?

Interpellation

Till Utbildningsnämndens ordförande

Höjda löner för lärare och andra välfärdsarbetare

Inför internationella kvinnodagen 2009 uttalade skolministern och folkpartiledaren Jan Björklund att lärarna var underbetalda. Deras löner borde höjas men det var kommunernas ansvar.

I ett interpellationssvar till mig, som debatterades vid kommunfullmäktiges sammanträde den 16 december 2009, framhöll utbildningsnämndens ordförande att han höll med skolministern men det fanns inget budgetutrymme till löneökningar i Värmdö kommun. Det var heller inte möjligt att nu säga när ekonomin skulle medge löneökningar till Värmdös lärare.

På DN-Debatt skrev statsministern för några dagar sedan att bl. a lärare och barnskötare var dåligt betalda och att deras löner måste höjas. Vidare fick inte förskolans barngrupper vara för stora. Sammantaget skulle såväl lönerna och kvalitén inom välfärdsområdet höjas. Slutsatserna hade statsministern kommit fram till efter en omfattande turné ute i landet. Han hade träffat många människor som var missnöjda med arbetsvillkoren. Alla har säker läst artikeln.

Med hänvisning till det ovan framförda vill jag fråga kommunalrådet för skolfrågor följande

Talar statsministern för hela alliansen när han utlovar högre löner? Eller skall det betecknas som ett ”Jonas Nilssonutspel” utan förankring inom alliansen?

Delar du statsministerns uppfattning att bl. a lärarlönerna måste höjas?

Finns det ekonomiskt utrymme i Värmdö för att höja välfärdsarbetarnas löner och högre kvalitet inom t ex förskolan?

Gustavsberg den 26 januari 2010

Mats Skoglund (V)