Inplogade busshållplatser

Varför snöröjs inte våra busshållplatser

[2010-01-31] Mats Skoglund, vänsterns gruppledare i Värmdö, påstår att mångs busshållplatser är dåligt snöröjda och begär besked om vem som ansvarar för snöröjningen. Läs mer.

2010-01-26

Interpellation

Till

Samhällstekniska nämndens ordförande

Angående stora brister i snöröjningen av busshållplatserna
Den kalla och snörika vintern har återigen visat på stora brister i snöröjningen av busshållplatserna. På många ställen tvingas kollektivtrafikanterna forcera både snödrivor och tjock isbark vilket ökar risken för halkolyckor.

Många busshållplatser och busskurer har förvandlats till hala puckelpister och hårdast drabbade är förstås äldre och personer med rörelsehinder. Den senaste tidens ökning av antalet frakturer är ett direkt resultat av den undermåliga snöröjningen och kostar landstinget, det vill säga skattebetalarna, stora pengar. Ännu värre är det för de människor, oftast äldre, som drabbas av frakturer med svåra smärtor och lång rehabilitering som följd. I värsta fall blir äldre människor aldrig helt återställda efter en fallskada och får därför sin rörelsefrihet begränsad under återstoden av livet.

Vintertid är Värmdö långt ifrån den tillgängliga kommun som vi så gärna vill. Många kan eller vågar inte åka kollektivt. Det rimmar illa med målet om en kollektivtrafik som är tillgänglig för alla 2010.

Förhållandet med dåligt eller i vissa fall ingen snöröjning av busshållplatser/busskurer är ingen ny företeelse utan i stället regel år efter år. Förhållandet måste därför bero på något systemfel. Det är till och med ofta så att väntkurerna är inplogade.

Jag frågar därför ordföranden för Samhällstekniska nämnden:

• Anser du att snöröjningen av busshållplatserna och väntkurerna fungerar bra?
  • Varför snöröjs inte busshållplatser och väntkurerna?
  • Vem här ansvaret för att busshållplatserna och väntkurerna snöröjs på ändamålsenligt?

Mats Skoglund (V)