(V) om Brunns skola

(V)-reservation med anledning av att Värmdö kommunfullmäktige den 16 december avslog Socialdemokraterna och Vänsterpartiets förslag/yrkande om att avskriva 1 miljon av Brunns skolas gamla underskott. Läs mer.

(V)-reservation med anledning av att Värmdö kommunfullmäktige avslog Socialdemokraterna och Vänsterpartiets förslag att avskriva 1 miljon av Brunns skolas gamla underskott

Det är helt orimligt att Brunns skolas historiska budgetunderskott skall ligga kvar år efter år. Vi delar skolans föräldraråds uppfattning. Det är oacceptabelt att dagens elever i Brunns skola ska drabbas av sparkrav genom att betala tillbaks gamla underskott. Sparkraven har redan medfört lägre lärartäthet med större klasser och försämrad kvalitet i skolan jämfört med andra skolor i Värmdö. Tillåts den negativa spiralen fortsätta är risken uppenbar att fler elever lämnar skolan för andra skolor. I förlängningen kan detta innebära stora kapitalförluster genom att skolans fulla kapacitet inte utnyttjas. Vi vill också påpeka att med Vänsterpartiets alternativa budget för år 2010 hade skulle skolorna i Värmdö tillförts ytterligare 21,2 miljoner kronor. Brunns skola, liksom kommunens övriga skolor, behöver mer resurser inte mindre.

Gustavsberg den 16 december 2009