Upphandlingen av Ljungs äldreboende

Sammanträdet den 25 februari 2009 med Nämnden för äldre och funktionshindrade slutade i totalt kaos.

Reservation vid sammanträde med Nämnden för äldre och funktionshindrade 090225

Gemensam för S-, Mp- och V-grupperna:

Nämndens ordförande har kallat till dagens extra sammanträde efter att det framkommit alltfler frågetecken kring den pågående upphandlingen. Vi hade därför sett fram emot en ordentlig föredragning och diskussion i ärendet, inte minst för att säkerställa "ordning och reda" och undvika ytterligare osäkerhet i frågan.

Det första som möter oss då dagens enda ärende ska behandlas är en information om att den moderatstyrda majoriteten enats om att bordlägga frågan, utan diskussion i nämnden. På vår fråga visar det sig att man inte vill ange några skäl för detta ställningstagande och när vi frågar om varför det då varit så angeläget med ett extrainkallat möte får vi heller inget svar på detta.

Efter ajournering begär vi en föredragning från tjänstemännen, såsom det är brukligt på denna typ av möten Men inte heller detta vill nämndens ordförande ge möjlighet till. Däremot föreläser nämndens vice ordförande om att det är kutym att inte dela på föredragning resp. diskussion och beslut mellan olika sammanträden. Denna verklighetsbeskrivning är, enligt vår uppfattning, helt felaktig. Vi beklagar de många tjänstemän som satt i rummet förberedda på att ge en föredragning, men som nu istället fick se en föreställning på temat "locket på".

I den diskussion som ändå tilläts föras var det två aspekter som belystes.

A. Handläggningen av ärendet och sekretessfrågan?

Vi är av flera skäl allvarligt oroade för att sekretessen skall brytas under upphandlingen. Folkpartiets ordförande på Värmdö skriver i sin offentliga sida på internet att "Anledningen till att ett kommunalt giltighetstid på ett anbud ex är till och med mars har endast med att göra att de folkvalda skall ha möjlighet att bereda frågan inom de olika partierna om vilket företag som är lämpligast att driva ex en vårdinrättning" . Någon sådan beredning inom partierna i oppositionen pågår inte eftersom det skulle innebära ett brott mot sekretessen. Bara antydan att majoriteten diskuterar innehållet i anbuden inom sina partier är självfallet mycket allvarligt och i förlängningen skulle det kunna innebära grund för att överklaga ett tilldelningsbeslut.

När majoriteten väljer att ytterligare förlänga processen genom bordläggning av frågan förlängs också den tid som sekretesshandlingarna finns ute, detta i sig ökar självfallet risken att obehöriga får tillgång till innehållet. Konkurrensverket rekommenderar att man generellt anonymiserar handlingarna i en upphandling. I det sekretessunderlag som majoriteten sänt ut är anbudsgivarnas namn med vilket givetvis ökar risken för att någon skall lida skada.

Det finns alltså en rad mycket allvarliga hot mot den absoluta sekretessen i detta ärende och därför bör upphandlingen avbrytas både av hänsyn till medverkande företag och inte minst med hänsyn till kommunen självt.

B. Utred det kooperativa alternativet!

Vi har förstått att det råder stor oklarhet om den formella hanteringen av skrivelser från personalen, i vilka man anger att man önskar ta över driftansvaret för det framtida vårdboendet vid Ljung. Av skriftväxlingen framgår att personalen bl.a. känt sig överkörd av kommunen, inte minst när den kommunala produktionen förbjöds att lämna anbud. Men nu har man samlat sig, bildat ett personalkooperativ och framfört önskemålet att man vill ha en konstruktiv dialog med kommunen utifrån en realistisk tidsplan. Detta är knappast någon orimlig begäran, i synnerhet som vi fått kännedom om att personalgruppens skrivelse, som enligt mottagningsbevis lämnades in till kommunen den 19 januari 2009, registrerades i kommunens diarium först den 2 februari.

Vi är medvetna om att denna fråga är formellt komplicerad. Just därför är det viktigt att inte förbise den utan istället ägna den seriös uppmärksamhet. Av den anledningen föreslog vi att kommunförvaltningen (ProVarmdo) skulle få i uppdrag att utreda möjligheten att upprätta ett partnerskap mellan den kommunala produktionen och personalkooperativet.

Inget av våra yrkanden kunde behandlas till följd av beslutet att bordlägga hela ärendet, vilket vi beklagar starkt.