Res på SL-kortet i skärgården

Vänsterpartiet föreslår att Waxholmsbolagets lediga kapacitet under vintertid skall användas till att locka ut nya grupper i skärgården. Samtidigt förlängs turistsäsongen vilket ger bättre möjligheter för skärgårdsbefolkningen att leva på turismen.

Upplev skärgården på vintern
Lågsäsong i skärgården brukar betyda färre turer och färre besökare men så behöver det inte vara. Vi skulle kunna locka många fler att ta Waxholmsbåten ut till skärgården också när grönskan försvunnit och temperaturen sjunker. Varför inte besöka julmarknaden på Nämdö eller vandra på frostbenupna skogsvägar på Utö. Med fler åretruntbesökare på öarna ökar vi också möjligheterna för att de bofasta i skärgården ska kunna försörja sig.
Vi föreslår därför att SL:s månadskort ska gälla i vintertrafiken utan tillägg. I kombination med ökad marknadsföring från Waxholmsbolaget skulle det säkert bli en succé. Jag garanterar att alla som upplevt skärgården i vinterskrud kommer tillbaka!

Mats Skoglund (v)
landtingsledamot