Saltsjöbanan ska fortsätta gå!

Saltsjöbanan ska fortsätta gå!

Den andra december ska SL fatta det viktiga beslutet om Saltsjöbanans framtid. Risken är tyvärr stor att den moderatledda alliansen bestämmer sig för att ersätta Saltsjöbanan med buss mellan Lugnet och Slussen. Vi i Vänsterpartiet är mycket kritiska till ett sådant beslut och vägrar gå med på att alla som reser med Saltsjöbanan ska behöva bussas sista biten. Resultatet blir annars ökad trängsel på den redan hårt trafikerade Folkungagatan, Stadsgården och Värmdöleden. För att komma tillrätta med trafiksituationen i Stockholm behövs fler spårförbindelser, inte färre. Det vinner alla på, inte minst miljön.

Nacka och Värmdö hör till länets snabbast växande kommuner med 3000 nya invånare varje år. Det är oacceptabelt att lägga ner delar av Saltsjöbanan och på det sättet försämra kollektivtrafiken för alla som bor i området. Det är istället en satsning på trafiken som behövs, med tätare turer och en smidig anslutning till Tvärbanan. Det är orimligt att även i fortsättningen låta Tvärbanan sluta bara några hundra meter från Sickla.

Vi vill att Saltsjöbanan ska få finnas kvar och moderniseras, men att SL hittar en bättre lösning än den föreslagna. Det skulle till exempel vara möjligt att ersätta ett av körfälten på Stadsgården med ett extra spår. Det skulle möjliggöra tätare trafik till Slussen utan dyra och störande sprängningar under Ersta.

Gunilla Roxby-Cromvall  Vänsterpartiets representant i SL

Mats Skoglund (v) Kommunal- och landstingsledamot Värmdö