Minskade klyftor kan minska rasismen i Värmdö

Minskade samhällsklyftor kan mota rasismen i Värmdö

Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti med rötter i nynazismen, nu får de två mandat i Värmdö kommunfullmäktige. Men trots att partiet är rasistiskt vägrar vi tro att deras väljare delar sådana sympatier. Att Sverigedemokraterna lockat till sig ett antal Värmdöbors röster handlar snarare om växande samhällsklyftor och arbetslöshet. Med en aktiv politik som tar sikte på välfärdsutbyggnad, bostadsbyggande och möten mellan människor kan vi se till att SD:s tid i rampljuset blir kort.

I Sverige är ungefär var tredje ungdom arbetslös. Under de senaste fyra åren har de sjuka och arbetslösa blivit fattigare samtidigt som de med högavlönade arbeten fått stora skattesänkningar. I Värmdö har kön för att få en hyresrätt växt med 78 procent på fyra år, vilket skapar än mer frustration hos unga människor. Värmdö är helt enkelt fantastiskt, men inte för alla. Dessa klyftor vi beskriver är en grogrund för ett starkt missnöje som rasistiska partier kan profitera på genom att, i strid med förnuft och forskning, skylla dessa samhällsproblem på invandrare.

Det behövs kraftfulla satsningar för att minska klyftorna. Låt oss peka ut tre möjliga områden som är lämpliga för hur en praktisk antirasistisk politik kan genomföras.

1. Bygg 500 nya hyresrätter per år som vi från Vänsterpartiet föreslagit i valrörelsen, det ger unga boende samtidigt som det kommer generera jobb till många hantverkare och byggnadsarbetare.

2. Anställ fler i välfärden och driv upp löner hos välfärdsanställda. Genom att erbjuda fler människor arbete och anständiga löner minskar klyftorna.

3. Skapa fler platser där unga människor från alla delar av samhället kan mötas och bygga band till varandra. När människor bygger lojalitet till varandra försvinner rädslan för det främmande och det blir då inte längre tänkbart att rösta på ett rasistiskt parti.

Det parti som inte kan ge konkreta lösningar på hur samhällsklyftorna ska minska kommer inte heller kunna vara trovärdigt i en kamp mot rasismen. Nu väntar vi på aktion från den borgerliga majoriteten: bygg mer, anställ fler och låt unga människor få fler mötesplatser.

Tobias Smedberg och Berit Sjögren, Vänsterpartiet Värmdö