Josefin Brink besökte fabriken i Gustavsberg

Josefin Brinck tillsammans med styrelse
Josfin Brinck

Vänsterns riksdagsledamot Josefin Brink diskuterade politik med fackklubbens styrelse

Tisdagen den 23 mars besökte vänsterns riksdagsledamot Josefin Brink (V) styrelsen för industrifacket på VVS-fabriken i Gustavsberg. Josefin som sitter i riksdagens arbetsmarknadsutskott svarade på frågor om arbetsmarknad och rödgrönt samarbete.

Med vid mötet var också Mats Skoglund och Berit Sjögren från styrelsen för V-Värmdö.

Josefin Brink fick svara på många frågor om vad Vänsterpartiet har för krav när det gäller lagen om anställningsskydd (LAS), sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen, strejkrätten, anställningsformer och bemanningsföretag m.m.

Hon redogjorde för Vänsterpartiets ställningstagande i alla de frågor som ställdes och berättade om vår politik samt hur det rödgröna samarbetet fungerar. På de hemsidan www.rodgrona.se kan man läsa om vad partierna kommit överens om. Josefin Brink underströk vikten av att facken och dess medlemmar engagerar sig och trycker på även i de politiska frågorna. Det är viktigt att hela arbetarrörelsen tar ansvar för att inte bara regeringen byts ut. Även politiken måste bytas.

Facket framförde att det är direkt efter maktövertagandet måste bli synliga förbättringar. Det får inte bli några långbänkar.

På det lokalpolitiska området var det främst bristen på hyreslägenheter i Värmdö som dominerade. Mats Skoglund och Berit Sjögren berättade att Vänsterpartiet krävt och lyckats få igenom att det också måste byggas hyresrätter i centrala Gustavsberg. I fabriksområdet planeras det för ca 200 nya hyresrätter. Vänsterpartiet anser att det behöver byggas ca 500 hyreslägenheter per år i Värmdö.

Ökat bostadsbyggande är en av Värmdövänsterns tre prioriterade frågor inför valrörelsen och kommande mandatperiod.