Profilera Gustavsberg genom vårt keramiska arv

Gustavsberg är världsberömt för porslinstillverkningen som under många år skett här i Gustavsberg. Fabrikens tillverkning av keramik och porslin har långa anor och många världsberömda keramiker och konsthantverkare har fostrats, utvecklats och verkat samt haft sin bas på Gustavsbergs porslinsfabrik.

Fabriksområdet omdanas nu med nya bostäder och verksamheter. En av tankarna har varit att bygga vidare på områdets tradition av porslin, konsthantverk och design. Området skall profileras genom att tillvarata vårt kulturarv. Detta är jättebra – kommunen och då främst Gustavsberg skall kännas igen genom dess ärorika historia.

För att göra konceptet mer trovärdigt bör kommunen på olika sätt understödja att porslinstillverkningen lever vidare. Bl. a undersöks nu möjligheten till att belysa vattentornet i Gustavsberg med kända porslinsmönster.

Ett ytterligare sätt att göra Gustavsbergsporslinet känt kunde vara att kommunens verksamheter använder lokalt tillverkat porslin. Ett första steg skulle kunna vara att byta ut matsalsporslinet i Skogsbo mot porslin tillverkat i Gustavsberg.

Med hänvisning till ovanstående föreslår vi att

• På sikt skall porslinet i kommunens egna verksamheter vara tillverkat i Gustavsberg.
  • Snarast byta ut matsalsporslinet i Skogsbos lunchrum till Gustavsbergsporslin.

Gustavsberg den 28 januari 2013

Mats Skoglund (V)