Parkeringen i Sollenkroka en gång till

Fråga

Hamnbolagets ordförande

Ang parkeringen i Sollenkroka

För att lösa parkeringsproblematiken vid Sollenkroka brygga har Värmdö kommen genom Hamnbolaget köpt mark och anlagt ordnade parkeringsplatser samt tecknat avtal med berörda skärgårdsbor. Allt fungerade bra och skärgårdsborna var nöjda.

Nu har dessvärre Hamnbolaget ensidigt sagt upp gällande hyresavtal med de skärgårdsbor som haft fasta parkeringsplatser i Sollenkroka. Uppsägningen motiveras med argument som för mig framgår som konstiga och orationella.

Särgårdsborna är nu upprörda och förtvivlade. Allt de önskar är att få egna fasta parkeringsplatser närmast bryggan. Detta är berättigade och logiska önskemål som bör vara fullt möjliga att tillgodose.

Till partierna i Värmdö kommunfullmäktige har nu framförts förslag att föreningarna i mellanskärgården går samman för att blockförhyra det antal parkeringsplatser som krävs för skärgårdsborna behov, cirka 60-90 platser, på ett sammanhängande markområde. Tanken är att skärgårdsborna själva tar över ansvaret för deras berättigade behov av parkeringsplatser i Sollenkroka.

Genomförs förslaget löser det skärgårdsbornas behov av fasta p-platser samtidigt som kommunens administration och ansvar för verksamheten minimeras. Jag tycker förslaget är lysande och fullt genomförbart.

Med hänvisning till det ovan anförda frågar jag:

•  Är du beredd att diskutera förslaget med företrädare för skärgårdsborna?