Svar till Lärarförbundet

I ett öppet brev till politikerna i Värmdö pekar Lärarförbundet på att resurserna till Värmdös skolor under en rad år minskat. I brevet begär de att det mesta av regeringens tillfälliga statsbidrag skall tilldelas skolan. Vänsterpartiet delar helt och fullt lärarnas syn på skolan och dess problem. Läs Vänsterns svar.

Svar till Lärarförbundet

Vänsterpartiet i Värmdö har alltid prioriterat skolan i våra alternativbudgetar. Så även i år. Självklart ska vi satsa på våra barn och ungdomar. Skolan har år efter år åderlåtits på resurser. Så svaret på frågan från Lärarförbundets lokalavdelning i Värmdö (Mitt i Värmdö 22/9) blir ett självklart ja!  Av regeringens tillfälliga tillskott på cirka 28 miljoner till Värmdö för 2010 avsätter Vänsterpartiet mer än 20 miljoner till förskolan/skolan. Majoriteten ger däremot inga extrapengar alls till skolan.  I stället avsätter alliansen de av regeringen tillskjutna extrapengarna till 2010 års vinst/resultat. Regeringens uttalade syfte med det tillfälliga resurstillskottet till kommunerna var att värna välfärdens kärnverksamheter. I stället för att satsa pengarna till vad de är avsedda för använder Värmdös allianspartier pengarna för att öka kommunens "vinst". Mot bakgrund av att regeringen i praktiken lånat pengarna är Värmdöalliansen tilltag ytterst märkligt. Det är många som frågat sig hur de resonerar. Vänsterpartiet däremot satsar alltså merparten av resurstillskottet på skolan. Vi investerar i våra barns framtid. Med vänsterpolitik blir samhällets vinst mångdubbelt större.

Mats Skoglund (V)

Gruppledare i Värmdö kommun