Budkaveln En kärnvapenfri värld i Värmdö

Vänsterpartiet i Värmdöstödjer och deltar i Kvinnors för freds kampanj för en kärnvapenfri värld! Vi uppmanar alla Värmdöbor att underteckna namninsamlingen. Vi kräver också att den svenska regeringen driver frågan om en kärnvapenfri värld i alla möjliga sammanhang t ex under FN:s klimatkonferens i Köpenhamn nu i december. Läs mer.

Vänsterpartiet i Värmdö hälsar idag Kvinnor för fred och budkaveln En kärnvapenfri värld välkomna till Värmdö.

Först och främst är det trist att konstatera att Moderaternas stämma i Västerås i går kväll öppnade upp för fler än 10 kärnkraftverk i Sverige. Kärvapen och kärnkraft är intimt förbundna med varandra.

Den 6 augusti var det 64 år sedan det första kärnvapenkriget drabbade världen.

USA hade utvecklat det största terror- och massförstörelsevapen hittills och utplånade de japanska störstäderna Hiroshima och Nagasaki. Hundratusendals människor omkom. Några överlevde med oerhörda skador. Effekterna av den radioaktiva strålningen har drabbat barn och barnbarn.

USA är den enda stat som hittills använt atombomben. När de gjorde det i augusti 1945var andra världskriget redan vunnit och Japan var besegrat.

USA är det enda land som självt använd alla massförstörelsevapen mot andra länder. Därför är det hyckleri när USA hotar länder som har eller eventuellt kan producera massförstörelsevapen.

Kampen mot kärnvapen har gått som en röd tråd genom Vänsterpartiet historia. Under 50-talet deltog vi i namninsamlingen mot svenska atomvapen. Då som nu var det kvinnorna som gick i bräschen i arbetet mot atomvapen. Då på 50-talet stoppades Sveriges planer på egna kärnvapen av kvinnornas fredsrörelse.

Under 80-talet deltog vi i kampen för en kärnvapenfri zon i Norden.

I allt fredarbete genom åren har vår egen Marilyn Barden funnit med. Marilyn har varit en av de ledande personerna bakom dessa kampanjen. Marilyn är känd långt utanför Sveriges gränser för sitt idoga fredsarbete.

Jag minns en gång jag tror det var i slutet av 80-talet. Jag var på fredsfestival i Murmansk. Klockan fem på morgonen när vi halvvakna satt i bussen för att åka hem till Sverige igen kom ryska gummor in i bussen. De frågade om någon visste vem Marilyn Barden var? När jag be-svarade frågan med ja överlämnade de ett paket som de bad mig överlämna till Marilyn Barden i Sverige.

Vänsterpartiet ser med stor oro på att allt fler stater skaffar kärnvapen eller kapacitet att utveckla dem. För varje ny stat som skaffar sig kärnvapen undergrävs icke-spridningsarbetet och risken för ytterligare upprustning ökar. Vi motsätter oss att Iran skaffar kärnvapen och kräver att de existerande kärnvapenmakter som inte undertecknat icke-spridningsavtalet såsom Israel, Pakistan, Indien och Nordkorea gör det.

Mats Skoglund (V) i Gustavsbergs centrum den 29 augusti 2009