V-Värmdö om Skurubron

Vänsterpartiet var ett av de partier som trots hårt motstånd, från framförallt moderaterna, genomförde försöket med trängselavgifterna och påföljande folkomröstning i Stockholm.

Syftet med trängselavgifterna är att begränsa och sprida ut privatbilismen samt minska på miljöskadliga utsläpp.

De nu aktuella bilavgifterna/medfinansieringen för att bekostas en ny Skurubro har omvänt syfte, nämligen att öka bilismen och därmed utsläppen av växthusgaser. I stället för att vidta åtgärder för att uppnå de uppställda klimatmålen förvärrar nya stora motortrafikanläggningar den nuvarande situationen.

Avsiktsförklaring om en ny Skurubron. Protokollsanteckning (V)

Vänsterpartiet menar att innan en ny bro byggs måste alla andra möjligheter först prövas. Det handlar om trimningsåtgärder som förbättrade påfartsramper och bättre framkomlighet för kollektivtrafiken. Kollektivtrafiken måste alltid vara det mest förmånliga alternativet.

Sittplatsgaranti i bussarna, fler infartsparkeringar i attraktiva lägen och tätare trafik är exempel på hur Värmdös kollektivtrafik på kort sikt kan göras attraktivare.

För att minska bilberoendet måste samhällsplaneringen understödja detta. Koncentrerad bostadsbebyggelse i bra kollektivtrafiklägen, minskad arbetspendling genom en större andel arbetsplatser i kommunen och sammanhängande cykelvägnät är några exempel på vad som kan göras för att minska bilberoendet.

När det gäller "medfinansiering" för att betala statliga angelägenheter i en annan kommun (Nacka) anser vi oacceptabelt. Värmdö kommun har redan nu en stor skuldbörda och angelägna behov som till följd av bristande ekonomiska resurser tvingas stå tillbaka.

Införandet av vägavgifter/egenavgifter för att finansiera n nya trafikleder menar vi är både  krångligt och orationellt. Ett bättre alternativ är istället att höja drivmedelsskatterna.

Gustavsberg 2009-06-25

Mats Skoglund (V)