Lindra och utnyttja krisen

Krisen är en mänsklig och demokratisk orimlighet. Att arbetsvilliga människor tvingas till sysslolöshet när vi har massor av behov som inte är uppfyllda är en skandal. Är det detta som kallas valfrihet?

Lindra och utnyttja krisen

Jag skrev i november en motion om hur Värmdö både kan utnyttja och lindra den ekonomiska krisen. Jag föreslog: att kommunstyrelsen snarast låter utreda och lägger fram konkreta förslag på hur krisen kan användas och lindras genom att kommunen själv och genom hjälpåtgärder till andra allmännyttiga verksamheter gör byggsatsningar inom Värmdö.

Då bromsar vi arbetslösheten och utnyttjar pressade byggpriser och låg ränta som följer av krisen. Bra projekt är t.ex. tilläggsisolering av allmännyttiga bostäder, snabbare VAutbyggnad samt gång och cykelvägar.

Kommunens olika förvaltningar och bolag är i huvudsak välvilliga. Flera har redan börjat leta efter projekt som kan startas snart.

Fullmäktige 4/3 behandlades motionen. Alla gick upp och sa att de tyckte den var bra. Det finns också visst ekonomiskt utrymme i budgeten som nu ska användas till sådant. Men det finns också problem. Vår skuldsättning är väldigt hög. Nära 2 miljarder kr!

Men är det verkligen mycket – jämfört med kommunens tillgångar? Om tillgångarna är större så äger vi ändå en förmögenhet.

Ett bra mått på ekonomin är kvoten mellan skulder och egna tillgångar. Nu är inte den kvoten heller lysande. Men den kommer knappast att bli sämre om vi investerar i bra projekt. Sådana kostar inte bara, de skapar även nya värden, dvs. egna tillgångar.

Bra projekt minskar även kostnader. Dåligt isolerade hus kostar i uppvärmning, plus kostnaderna för den koldioxid som bildas. Dåligt utbyggd VA kostar i form av övergödning i sjöar och hav samt sjukdomsalstrande och salt dricksvatten. Investeringar som löser sådana problem är lönsamma.

Var inte så rädda! Var offensiva så kan vi förkorta krisen och göra en hacka på kuppen!

Bertil Krakenberger

Ersättare i Värmdö kommunfullmäktige för Vänsterpartiet