Barnakut till södra länsdelen

Barnsjukvården måste bli mer tillgänglig för dem som bäst behöver den. Ingen ska behöva köa i timmar med sjuka barn. Alla barn och deras föräldrar ska ha rätt till snabb akutvård när man brutit foten eller fått en hjärnskakning.

Stärk barnsjukvården i södra länet

Förra året öppnade en närakut för barn vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Solna. Där behandlas lättare skador och åkommor som inte kräver det stora akutsjukhusets resurser. Det är nu dags att erbjuda föräldrar och barn i södra länsdelen lika bra service.

Vi föreslår att ytterligare en närakut för barn öppnas i direkt anslutning till Huddinge sjukhus. Den ska drivas av landstinget och ha så god kvalitet att privata alternativ blir överflödiga. Närakuten ska vara öppen veckans alla dagar mellan kl. 8 och 22 och självklart ska besöken där vara avgiftsfria.

Den borgerliga landstingsmajoriteten har prioriterat sänkta skatter istället för satsningar på barnsjukvården. Vad väljer du, gratis sjukvård för barn eller några tior i skattesänkning?

Mats Skoglund (v)

Landstings- och kommunfullmäktigeledamot Värmdö