(V) satsar mest på våra barn och ungdommar

I en skrivelse till kommunens politiska partier frågar förskolornas köksnätverk vad partiernar gör för att möta ökade livsmedelspriser

Vänsterpartiet satsar mest på förskolan

I en skrivelse till Värmdös politiska partier frågar ni hur vi kommer att beakta att matpriserna stigit i hela världen.

Vänsterpartiet vill öka medvetenheten, förändra synen och förbättra kvalitén på måltidsverksamheten sett ur ett brett miljöperspektiv. I första hand vill vi lägga fokus på barn, ungdomar och äldre.  Värmdö kommun har antagit policyn "Ett hållbart Värmdö – 10 delmål inom miljöarbetet". Därtill är kommunen medlem i Sveriges ekokommuner. Detta är något som förpliktigar.

Vänsterpartiet anser det vara självklart att kommunen skall följa det nationella målet att förskolorna skall servera 25 procent ekologisk mat.  Vi delar kommunens uppfattning att prioritera ekologisk mjölk. Vänsterpartiet anser också att Värmdö kommun enbart skall köpa och servera ekologiska odlade bananer. Vi anser också att förskolorna så långt det är möjligt skall satsa på ekologiska livsmedel.

Vi menar att det bästa vore att kommunen i första hand upphandlade livsmedel som närproduceras. Detta överensstämmer tyvärr inte med EU:s regelverk vilket betyder att kommunen för närvarande inte kan uppställa sådana krav i anbudsunderlagen.

I vårt alternativa budgetförslag har Vänsterpartiet satsat 319,1 miljoner kronor på förskolorna. 500 000 kr har särskilt avsatts som kompensation för ökade livsmedelspriser. Samtidigt vill vi understryka att kommunens budget- och styrsystem inte är detaljreglerar t ex matkostnaden. Kommunen ersätter förskolorna med en barnpeng utgående från barnens ålder. Utifrån denna barnpeng utarbetar förskolorna sina egna budgetar.

Till sist vill vi påpekat att Vänsterpartiet är det parti som satsar mest på våra barn och ungdomar. I Värmdö kommuns budget för 2009 ville Vänsterpartiet anslå 319,1 miljoner kronor. Det är 14,7 miljoner kronor mer än i Alliansens och socialdemokraternas respektive budgetar och 14,4 miljoner mer än i Miljöpartiets budgetförslag. Vänsterpartiet står på barnens sida.

Gustavsberg den 25 oktober 2008

Vänsterpartiet Värmd