Anställ fler bussförare så slipper vi inställda turer!

Flera av entreprenörerna inom SL-trafiken bedriver buss- och tågtrafik med ett systematiskt underskott av personal. Genom att basera verksamheten på deltidsanställningar och övertidsarbete hålls personalkostnaden nere och vinstmarginalerna ökar. En sådan personalpolitik riskerar att leda till störningar i trafiken.

Pressmeddelande från Vänsterpartiet i Stockholms läns landsting
11 juni 2008

Anställ fler bussförare så slipper vi inställda turer!

Enligt Nacka/Värmdöposten den 10 juni hade Nacka/Värmdö flest inställda avgångar i april inom Swebusstrafiken, bland annat beroende på hög korttidsfrånvaro bland förarna. Mats Skoglund (v), kommun- och landstingspolitiker uppmärksammar problemet med en interpellation i landstingsfullmäktige till trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m).

– Det är uppenbart att SL:s personalpolitik påverkar trafikeringen.
 Jag frågar trafiklandstingsrådet  hur SL ska komma tillrätta med problemet att det kostar mindre för trafikutövarna att betala SL för inställda turer än att arbeta med fast anställd personal.

– I slutändan är det personal och passagerare som får betala för den usla personalpolitiken. SL måste därför se över hur man kan påverka bemanningen hos entreprenörerna inom kollektivtrafiken, säger Mats Skoglund.

Interpellationen, se bilaga nedan, besvaras i landstingsfullmäktige den 9 september.

Mer information:
Mats Skoglund (v)