Stefan Dozzi (kd) kräver mer

Stefan Dozzi ställer nya krav på Vänsterpartiet. Han tycker att (v)i ska fokusera på unga kvinnors svåra situation. Svaret är att det gör (v). Vi vill att varje skola ska ha ett elevvårdsteam med tillgång till skolsköterska, kurator och psykolog. Det skulle bli bra stöd för utsatta unga kvinnor. Tyvärr har Stefan Dozzi röstat ner våra budgetförslag inom skolans område. Klicka här för att läsa mer om vad (v)i gjort för unga kvinnor.

2008-03-15

Svar till Stefan Dozzi

Återigen angriper kommunalrådet Stefan Dozzi (kd) mig för att jag försvarar kvinnor som önskar bada i bara badbyxor. I den konkurrerande lokaltidningen tycker Stefan att jag och Vänsterpartietska jobba för högre kvinnolöner. Jag svarade att det gör (v)i. I 2008 års budget för Värmdö ville vi satsa 10 miljoner kronor på höjda kvinnolöner. Under de senaste fem åren har vi i våra alternativbudgetar satsat totalt 53,5 miljoner kronor. Vid samtliga tillfällen har Stefan Dozzi och (kd) röstat ner våra förslag.

Nu återkommer Stefan med nya krav på mig och Vänsterpartiet. Han tycker att vi istället ska fokusera på unga kvinnors svåra situation. Svaret är att det gör (v)i också. Vi vill att varje skola ska ha ett elevvårdsteam med tillgång till skolsköterska, kurator och psykolog. Det skulle bli bra stöd för utsatta unga kvinnor. Tyvärr har Stefan Dozzi också röstat ner våra budgetförslag inom skolans område.

I landstinget tillhörde vi den rödgröna majoriteten åren 2003-2006. Där gick det bättre eftersom Stefan Dozzi och (kd) inte hade makt att rösta ner våra förslag. Under Vänsterpartiets ledning utarbetades och antogs ett handlingsprogram för våldsutsatta kvinnor. Detta är ett led i att öka framförallt sjukvårdens kompetens så att flickor och kvinnor som utsätts för mäns våld får vård, stöd och ett gott omhändertagande. På Södersjukhuset har vi öppnat en akutavdelning för våldtagna kvinnor. Ätstörningsvården förstärktes med bland annat mobila team. Vi ökade resurserna för den psykiska ohälsan hos unga kvinnor, blandannat genom att stärka ungdomsmottagningarna. Beslut togs om att förbjuda könsförnedrande reklam i kollektivtrafiken.

Ovan har jag redovisat något av vad jag och Vänsterpartiet gjort för att stödja utsatta unga kvinnor och flickor. Stefan Dozzi har inte uträttat någonting. I stället ställer han krav på Vänsterpartiet.

Mats Skoglund (v)