(V) & gymnasieregionen

Frågan om den gemensamma gymnasieregionen har handlagts otroligt oskickligt av Värmdös majoritet. Oavsett vilka åtgärder som nu vidtas blir det fel. För att minska elevskadan anser Vänsterpartiet att det i den uppkommna situationen nu är nödvändigt att kommunen enhälligt accepterar grundavtalet kompletterat med tilläggsavtalet.

Särskilt (v)-uttalande till Värmdö kommuns beslut angående gemensam gymnasieregion (2008-02-27)

Vänsterpartiet anser att den politiska majoriteten hanterat ärendet otroligt oskickligt och ryggradslöst. Detta har vållat såväl Värmdö kommunens egna elever som övriga elever i länet stor skada. Till följd av oskicklig hantering har Värmdö kommun och länets övriga kommuner åsamkats stor skada och mycket merarbete.

En så oskicklig majoritet borde kasta in handduken och överlämna styret av Värmdö kommun till den rödgröna oppositionen. Vi har tidigare föreslagit att kommunstyrelsen skulle frånta gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden detta ärende. Vi har också föreslagit att Grundskolenämnden och GVN skall ha gemensamma överläggningar i detta ärende. Båda våra förslag liksom vårt förslag att "reformen" borde flyttas fram ett år har tyvärr förkastats av majoriteten.

Oavsett hur vi nu gör riskerar allt att bli fel. Alla de elever som gjort sina gymnasieval på felaktiga premisser kommer att kunna överklaga besluten.

Vänsterpartiet tidigare linje har varit att framflytta genomförandet av den gemensamma gymnasieregionen till 2009. När detta inte blev en framkomlig väg vill vi bidra till att minimera elevskadan genom att tillstyrka föreliggande tilläggsavtal. Detta ger Värmdös elever förtur till SP och NV programmen på kommunens egna gymnasieskolor.

Vi menar också att om kommunen nu begär att länets övriga kommer skall acceptera tilläggsavtalet måste Värmdö kommun enhälligt ställa sig bakom detta. Ytterligare ett skäl till att vi ställer upp på tilläggsavtalet är att avtalet sägs upp till den 1 september för utvärdering, uppföljning och omförhandling.

Till sist vill vi framhålla att nu måste en ojävig utvärdering ske och ansvarsutkrävande ske.