Försämringar i sjukförsäkringen

Dagen innan julafton skickade regeringen ut en remiss med förslag på historiska försämringar av sjukförsäkringen. Planen är att de nya reglerna ska träda i kraft redan vid halvårsskiftet 2008. I och med detta vältrar regeringen över kostnader på Sveriges kommuner.

Försämring

2008-02-12

Interpellation

Högeralliansen tycker att det ska löna sig att vara högavlönad och frisk. Därför sänks ersättningarna för alla som haft oturen att drabbas av ohälsa och arbetslöshet. Och därför föreslår regeringen i remissen att sjuka ska få socialbidrag istället för sjukpenning.

Enligt regeringens förslag ska man bara kunna vara sjukskriven ett år. Därefter ska man kunna ansöka om förlängd sjukpenning i högst 18 månader med sänkt ersättning från 80 till 75 procent.

Försämringar föreslås också för personer med sjukersättning. Möjligheten att få tidsbegränsad sjukersättning avskaffas och om man blir sjuk igen efter en period med sjukersättning och är arbetslös ska man med högeralliansens nya regler inte längre få sjukpenning. Även om det är livshotande. Då hänvisar regeringen oss till socialbidrag.

Regeringen gör miljardbesparingar på sjuka, trots överskotten i sjukförsäkringen. Men istället för att överskotten kommer oss försäkrade tillgodo, används de för att finansiera sänkta skatter för landets miljonärer och bidrag till överklassnära tjänster.

I och med att allt fler människor som är sjuka kommer att tvingas söka socialbidrag så ökar kommunernas utgifter. Regeringen har dock inga som helst planer på att ersätta kommunerna för denna enorma förändring.

I regeringens budget för 2008 fryses statsbidragen till kommunerna, vilket innebär kraftiga nedskärningar i välfärden på 3,2 miljarder år 2009 och 6 miljarder år 2010. I och med försämringarna för sjuka måste kommunerna skära ner ytterligare på välfärden för att finansiera det ökade behovet att försörjningsstöd.

Vi vet att människor är både starka och ömtåliga, därför vill vi värna om den solidariskt finansierade sjukförsäkringen. Plånbokens tjocklek får inte avgöra våra möjligheter att leva ett värdigt liv.

Med anledning av det som anförs frågar jag

• Hur avser du att finansiera de ökade kostnaderna för försörjningsstöd?
  • Avser du att göra besparingar i annan verksamhet
  • Avser du att påverka den borgerliga riksdagsmajoriteten att dra tillbaka detta förslag?

Berit Sjögren (v)