40 + BLEV – 26

I 2006 års valrörelse utlovade Värmdös moderater att satsa ytterligare 40 miljoner kronor på skolan.

Skolans ekonomi är svårt ansträngd så för många föräldrar och skolfolk var det säkert svårt att motstå ett sådant vallöfte. Moderaterna gick fram lavinartat och tillsammans med övriga borgerliga partier styr det gemensamt nu Värmdö.

När alliansen väl kommit till var det helt andra tongångar som gällde i stället för 40 nya miljoner skall det sparas 7,2 miljoner kronor i år (2007) och ytterligare 19 miljoner kronor 2008.

Det skall sparas på allt inom skolan och förskolan. Det mest upprörande, förutom själva lögnen, är att stora besparingar skall göras på barn och ungdomar i behov av särskilt stöd.

Vänsterpartiet har en helt annan politik i stället för att luras och spara på våra barn och ungdomar satsar vi rejält på skolan. För att få mindre barngrupper inom förskolan, fler vuxna inom skolan och högre löner för personalen är (v) beredda att höja skatten. Våra barn som är en investering i framtiden är för oss inga besparingsområden.