Vänsterpartiet vill satsa på bostäder i Värmdö

Vänsterpartiet i Värmdö konstaterar att den moderatledda majoriteten i kommunen inte tar ansvar för det lokala behovet av bostäder. Att en rännil av nya bostäder ändå uppstår sker nästan helt utan initiativ från kommunen. Trots att kommunen har det övergripande bostadsförsörjningsansvaret och trots att hyresbostadskön ligger över 5 400 och tillväxer med flera hundra sökande per år.

Vi har därför tagit fram förslag på nya bostäder för den kommande tioårsperioden. Förslaget vill lindra bostadsnöden och främst genom produktion av hyresrätter. Våra förslag utnyttjar att kommunen har lediga lokaler för barnomsorg och skola och att vi har kapacitet att ansluta fler hushåll till vatten och avlopp. Kollektivtrafiknära lägen minskar trängsel, utsläpp och behov av parkeringsplatser vid dessa bostäder. Bostäderna inkräktar inte i onödan på jungfrulig natur och stränder. Behov som tillkommer är främst kraftigt utbyggd kollektivtrafik och mycket fler arbetsplatser i kommunen.

Kommunens allmännytta, Värmdö bostäder, har lämnat en rad önskemål om att få bygga nya bostäder. Men det har inte mötts med mycket entusiasm av den nuvarande regimen. De vill hellre ha bostadsrätter. Men efterfrågan av sådana är begränsad och det är hyresrätterna som är den stora bristvaran. Men några tjänar på att det byggs så lite. De som spekulerar i bostäder får bra betalt i denna bristmarknad. Marknadskrafterna har visat sig inte kunna möta behovet av bostäder.

Många ungdomar, nyskilda, nyinflyttade, äldre, arbetslösa, ensamförsörjande och lågavlönade kan inte köpa bostadsrätter och hyresrätter byggs nästan inga. Stora grupper är hänvisade till mamboende, inneboende, andra- och tredjehandsboende, trångboende, dvs. otryggtt och stressande boende.

Hela Stockholmsregionen lider av djup bostadsbrist till följd av alla år med borgerlig dominans. Vårt initiativ är en del av Vänsterpartiets i satsning på gemensamt ansvar för utveckling av bostäder i Stockholmsregionen.

Vänsterpartiet i Värmdö

Bertil Krakenberger och Mats Skoglund