Vänsterpartiet säger ja till bussterminalen för kollektivtrafikanternas skull

Pressmeddelande från Vänsterpartiet

Vänsterpartiet säger ja till förslaget om ny bussterminal vid Slussen. Kollektivtrafikanterna måste ges en knutpunkt där det går smidigt att byta mellan båt, Saltsjöbana, buss och tunnelbana. – Kajerna ska inte vara barriärer med bilar och bussar, de ska vara till för fotgängare, cyklar och kollektiv båttrafik. Därför anser vi att bussarna ska finnas i Katarinaberget istället, med en god trafikplanering där resenärer separeras från bussar, liknande lösningen i Cityterminalen. Vi säger nej till detaljplanen om Slussen men för kollektivtrafikanternas skull säger vi ja till bussterminalen, säger Maria Hannäs (V), ledamot Stadsbyggnadsnämnden.

– Vänsterpartiet säger nej till detaljplanen om Slussen. Men vi anser att beslutet om bussterminalen brådskar och en lösning för trafikanterna mot Nacka och Värmdö måste stå klar 2018. Bussresenärerna vid Slussen har lidit länge nog nu, säger Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd och Mats Skoglund (V) gruppledare Värmdö kommun.

Tunnelbanan till Orminge i Nacka är ett krav som Vänsterpartiet länge drivit och den utbyggnaden ska påskyndas. Men det är inte tillräckligt när ambitionen är att öka resandet med kollektivtrafik. Det behövs fler resealternativ och därför säger vi ja till förslaget till ny bussterminal, säger Gunilla Roxby Cromvall, ledamot i Trafiknämnden och Lisa Rasmussen, ordförande för Vänsterpartiet i Nacka.

För mer info: Maria Hannäs 076-796 62 00 Birgitta Sevefjord 070-737 41 17 Gunilla Roxby Cromvall 076-029 86 96 Mats Skoglund 08-570 300 62 Lisa Rasmussen 070-317 93 61