Bygg bostäder för alla

Vänsterpartiets ställningstagande till förslaget till tillfällig användning av fastigheten Gustavsberg 1:45 för ungdomsbostäder

Under flera års tid har Värmdöalliansen/Värmdökoalitionen letat mark för tillfälliga ungdomsbostäder. Efter flera års sökande bedömndes tidigare föreslagna lokaliseringar som olämpliga. Nu återkommer förvaltningen med ett nytt förslag där Värmdö Bostäder föreslås bygga ett antal ungdomsbostäder under förutsättning att markupplåtelsefrågan kan lösas.

Efter många års planlöst arbete föreslås nu ett antal ungdomsbostäder under förutsättning att marken är tillgänglig. Längre än så har den styrande majoriteten i Värmdö inte kommit i arbetet med att snabbt montera upp baracker där ungdomar tillfälligt kan bo. Tilläggas kan att Gustavsbergs församling som äger den aktuella marken inte år villig att upplåta den för det avsedda ändamålet. Kyrkan är inte ens tillfrågad. Till detta kommer höga kostnader då avskrivningstiden blir kort. Kostnaden för VA-anslutning blir mycket hög, minst fem miljoner kronor allt beroende på antalet bostäder.

Provisorier blir inte billigare och går inte fortare att bygga än permanenta bostäder. Det ger inte inträde på bostadsmarknaden om inte dessa bostäder ska kunna användas som bytesobjekt. Vem vill byta till barackboende och kan andra än ungdomar släppas in vid byte? Det är helt fel väg att planera för segregerat boende i baracker.

Vänsterpartiet vill satsa på goda och prisvärda bostäder för alla. Vänsterpartiet har i särskild ordning föreslagit konkreta planer för byggandet av cirka 2000 hyresrätter. I varje trappuppgång och på varje gård bör det finnas några mindre lägenheter lämpliga för ungdomar och andra mindre hushåll. Vänsterpartiet vill bygga bostadsområden där äldre, unga, barnfamiljer, mindre hushåll och ensamstående möts. Så undviks segregerade bostadsområden.

Det är viktigt med rimliga boendekostnader i tillkommande bebyggelse. Värmdö kommun kan bidra till detta genom att upplåta mark till låga priser, inte belasta bostadsbyggandet med infrastrukturbidrag och se över taxor och avgifter.  Staten måste ta ansvar för att pressa ner hyrorna.. T. ex. måste missgynnandet av hyresrätten upphöra. Dessutom måste planeringsprocessen från samråd till byggstart kortas.