Friköp av tomträtter på öarna – reservation i Samhällsplaneringsnämnden

De stora höjningarna av tomträttsavgälderna på Sandhamn, som beslutades i fullmäktige, används som skäl för att medge att tomterna skulle kunna friköpas. Förvaltningen har föreslagit att det skulle ske till det fulla taxeringsvärdet. Nu har nämnden beslutat rekommendera att det ska ske till endast halva taxeringsvårdet.

Vänsterpartiet ser inte fördelarna med att kommunal egendom säljs för att kunna användas till spekulation. Dessutom innebär det mycket låga priset att kommunen skänker bort delar av sitt kapitalinnehav. Den som köper loss en tomt till halva taxeringsvärdet kan nästa dag sälja till c:a en och en tredjedel gånger taxeringsvärdet. (Taxeringsvärdet ska sättas till 75 % av marknadsvärdet.) Om kommunen på detta sätt säljer en tomträtt och om denna har ett marknadsvärde på 1 miljon kronor (de ligger nog vanligen på en bit över detta) så har kommunen gett bort c:a 625 000 kr. Jag tror att det finns andra som gärna skulle vilja ha samma förmån.

Motivet till att man tycker vi skall göra så här är att man har gjort så här på samma sätt tidigare. Både i vår kommun och kringliggande kommuner. Man har sålt tomträtter och allmännyttiga hyresrätter till fantastiska underpriser. Det har varit den gängse borgerliga politiken. Att köpa röster med kommunens egendom och att samtidigt förstöra hyresmarknaden.

Men är det inte rättvist så här? Nej! Alla som inte fått chansen eller som inte haft råd att köpa loss sitt boende från kommunen har inte behandlats rättvist. Jag tror inte det är i överensstämmelse med kommunallagens krav på likabehandling av medborgarna. Och det är definitivt mot rimliga moraliska principer.

Jag har aldrig förstått att tidigare felaktiga beslut skulle motivera fortsatta felaktiga beslut.

Bertil Krakenberger Vänsterpartiets representant i Samhällsplaneringsnämnden