Värmdövänstern föreslår storsatsning på skolan i höstbudget

Pressmeddelande 2011-09-12

Inför att Värmdö kommunfullmäktige på onsdag den 28 september beslutar om budget för 2012 presenterar idag Vänsterpartiet Värmdö ett eget budgetförslag för Värmdö. Partiet föreslår ett tillskott på 15 miljoner kronor till skolan för att få fler vuxna i skolan och mindre barngrupper i förskolan. !8 miljoner kronor avsätts för att höja lärarlönerna. Partiet vill också stoppa höjningen av kommunledningens löner och istället lägga dessa pengar på ekologisk skolmat och en sommarjobbsportal på nätet.

– Det är dags att vi politiker tar vårt ansvar för våra framtida generationer och bygger upp en skola som kan erbjuda kvalitet i utbildningen och goda arbetsvillkor i stället för att budgetera för stora vinster i kommunen behöver vi göra satsningar på vår välfärd säger Mats Skoglund Vänsterpartiets gruppledare i Värmdö.

I Vänsterpartiets budget prioriteras höjda lärarlöner framför sänkt skatt. Den höjning partiet föreslår motsvarar 6,7 procent vilket är detsamma som kommunstyrelsens ordförande ökat sin lön med.

I den borgerliga majoritetens budget förväntas kommunen göra stora överskott. Vänsterpartiet Värmdö menar att dessa resurser istället behöver investeras i skolan. V-satsningen förväntas ge cirka 30 nya jobb i Värmdös skolverksamhet. Förslaget innebär även att kommunens personal inom skolan och förskolan erbjuds fria pedagogiska måltider för att skapa fler kontakter mellan unga och vuxna i skolan.

– Den borgerliga majoriteten har lagt över en miljon på höjda löner på redan mycket välbetalda kommunala ledningens löner. Vi vill stoppa denna löneökning och istället öronmärka resurserna till kommunens unga, säger Mats Skoglund.

Den miljon som de borgerliga politikerna lagt på höga lönelyft för ledningen räcker i vänsterförslaget till att satsa på ekologisk skolmat och feministiskt självförsvar i kommunens skolor, samt till webbportal som förmedlar sommarjobb i Värmdö.

Den