Vänsterpartiets förslag till budget för 2012

Här nedan presenteras i kortversion Vänsterpartiets budgetförslag för 2012 för Värmdö kommun.

• Oförändrad kommunalskatt, 20,28, jämfört med år 2011. Detta ger Värmdö kommun 1 643,9 mnkr i skatteinkomst 2012.
  • Vänsterpartiet stöder Ungdomsparlamentets förslag att Värmdö kommun tar ansvar för att skapa en webbsida där alla sommarjobb, såväl offentliga som inom privata näringslivet, matchas mot ungdomarnas önskemål. Kostnad 50 000 kr.
  • 100 000 kr avsätts för att tillgodose Ungdomstingets önskemål om att en årlig konferens genomförs som internat.
  • 800 000 kr avsätts för att öka andelen ekologiska livsmedel inom kommunens förskolor/skolor och äldreomsorg.
  • Genom effektivisering inom kommunens högsta tjänstemannaledningen sparas minst 1 milj. kronor.
  • !5 miljoner kronor avsätts för mindre barngrupper inom förskolan och fler vuxna inom skolan. Skolpengen justeras enligt Vänsterpartiets förslag.
  • Utbildningsstyrelsen ges i uppdrag att införa fria pedagogiska måltider fr. o m 2012.
  • Utbildsningsstyrelsen får i uppdrag att erbjuda alla kvinnliga elever feministiskt självförsvar.
  • Lönereserven utökas med 15 mnkr, jämfört med tjänstemannaförslaget, till 56 mnkr varav 18 mnkr reserveras för lärarkollektivet.
  • 200 000 kronor avsätts till rid- och hästverksamheten.
  • I enlighet med Socialnämndens äskanden utökas nämndens budget med 1 mnkr för att finansiera inköp av 4 bostadsrättslägenheter för halvskyddat boende för ungdomar och ytterligare en fastighet till boende för hemlösa samt för byggande av fem småhus på Älvsby gård. (Kapitalkostnad 1 miljon kronor).
  • För att neutralisera tidigare års underskott inom kommunens hemtjänst tillförs Omsorgsstyrelsen 10 miljoner kronor.
  • Vänsterpartiet avslår förslaget att införa en straffavgift för utebliven avbokning av hemtjänst.
  • Ytterligare 2 mnkr avsätts, i enlighet med tjänstemannaförslaget, för vägunderhåll.
  • Uppdrag ges till Samhällsplaneringsnämnden att senast den 30 april 2012 träffa avtal om fler infartsparkeringsplatser med köpmännen i Södra Mölnvik.
  • Gång- och cykelväg från Ingaröbron till Värmdö Marknad projekteras och kostnadsberäknas.
  • Små infartsparkeringar efter länsvägarna skall kostnadsberäknas och projekteras inför 2013 års budgetarbete.
  • Samhällsplaneringsnämnden får i uppdrag att snarast, dock senast 30 april 2012, vidta nödvändiga åtgärder för att öka turtätheten för SL-bussarna genom Munkmora.
  • Kostnaden för kommunens politiska organisation sänks med 2 mnkr.
  • Kostnaden för Värmdö kommuns centrala administration sänks med 8 mnkr.
  • Högsta tjänstemannaledningens lönelyft måste mötas med ökad effektivitet. Besparing minst en miljon kronor.
  • För att möta behovet av fler hyresrätter till rimliga kostnader minskas intäkterna från markförsäljning och exploateringsbidrag med 25 mnkr år 2012.
  • Dela den här sidan: