Svar till Hildegard Trinkies

I mitt i Värmdö nummer (3 augusti) skriver Hildegard Trinkies (HT) om hur det var när hon nyligen låg på KS.  Hildegard beskriver hur hon vårdades med omsorg och kärlek med alla resurser som stod till buds. Hon kände stor tacksamhet. HT förvånades dock över mathållningen på Karolinska Sjukhuset. Maten var varken god, omväxlande eller fräsch. Jag håller med. Den borgerliga alliansens hantering av sjukhusmaten på Karolinska Universitetssjukhuset Och Södertälje sjukhus har fått hård kritik. Den nya maten från storköksföretaget Sodexo har exploderat i sina microvågsugnar och serveringen i svarta plastskålar har bedömts bryta mot landstingets värdegrund. Istället för att njuta av sjukhusmaten, som är en viktig del i läkeprocessen upplever många patienter maten som oaptitlig. Det duger inte. Dessutom stred upphandlingen mot kommunallagen.

Vi i den rödgröna oppositionen vill ersätta sjukhusens micromat med närlagad och ekologisk á la carte till sjukhussängen där den serveras aptitligt. ”Hälsokök” är de rödgröna partierna förslag för att förhindra undernäringen och förbättra hälsan bland Stockholms sjukhuspatienter.

Vi ställer en rad krav på maten som inte funnits tidigare. Onödiga kemiska tillsatser som bulkmedel och genmodifierade livsmedel skall bort. Patientmaten skall i högre grad vara ekologisk, närproducerad och säsongsanpassad. Dessutom skall engångsprodukter minimeras. Naturligtvis skall maten vara god, nytillagad och serveras på porslinstallrik. Det skall alltid erbjudas färska grönsaker och bröd till maten, och mellanmål och näringsdryck för den som önskar. Vi vill att ”Hälsokök” införs stegvis i hela landstingets med start bland de patienter som ligger inne länge. ”Hälsokök” bedöms inte kosta mer än vad dagens sjukhusmat kostar.

Mats Skoglund (V)

Landstings- och kommunfullmäktigeledamot, Värmdö