Uncategorized

Skurubron igen

Fel fokus att fråga om det skall kosta fyra kronor att köra på Skurubron

Vänsterpartiet satsar på utbyggd kollektivtrafik istället för en Skurubro till.

Folkomröstning Skurubron, reservation 2010-02-24 

I en motion föreslås att Värmdö kommun ska anordna en kommunal folkomröstning i frågan om eventuell a broavgifter över Skurubron.. Bakgrunden är att Värmdös förre kommunstyrelseordföranden, Jonas Nilsson (M), tillsammans med Erik Langby (M) föreslagit skadliga att en ny Skurubro skall finansieras med bilavgifter. Vägverkets förslag är att det skall kosta 4-5 kronor att köra över Skurubron. Mot detta protesterar många. Dels finns det de som inte kan acceptera att statliga uppgifter läggs över på kommuner och enskilda. Motpolen är de som i stället för en ny Skurubro vill satsa på kollektivtrafik. Till den senare gruppen ansluter sig Vänsterpartiet. 

Vi anser att debatten fått fel fokus. Istället för att diskutera hur vi kan minska utsläppen av växthusgaser har debatten  kantrat över till att handla om det skall vara gratis eller kosta pengar att köra bil över en eventuell ny Skurubro. 

Vänsterpartiet hävdar att kapaciteten över nuvarande Skurubron kan öka genom  en ny påfartsramp på den östra sidan om bron. 

Vänsterpartiet deltog i folkomröstningen att införa trängselavgifter i Stockholm. Syftet med dessa är att begränsa behovet av nya kostsamma trafikleder. Trängselavgifterna skulle dessutom finansiera utbyggnaden av nödvändiga kollektivtrafiksatsningar. 

Nu föreslås att bilavgifter skall finansiera nya satsningar på fortsatt massbilism. Vi menar att det är helt fel väg att gå. All kraft måste istället läggas på att minska utsläppen av växthusgaser. 

Genom medveten samhällsplanering är det möjligt att öka andelen kollektivtrafikresenärer för att i motsvarande mån minska behovet av  att transportera sig med den egna bilen.  

Huvuddelen av nytillkommande bebyggelse bör ske i bra kollektivtrafiklägen.  Genom att satsa på fler arbetsplatser till Värmdö kan arbetspendlingen in mot Nacka och Stockholm minskas.  Ett heltäckande gång- och cykelvägnät gör det möjligt för fler att transportera  sig genom gå och cykla. Dessutom måste infartsparkeringarna i Värmdö byggas ut.

Dela den här sidan:

Kopiera länk