Vänstern i Värmdö arbetar för rödgrönt maktövertagande

Vänstern prioriterar välfärden, bostäderna och miljön i valrörelsen

Vänsterpartiets ambition är att också i Värmdö skapa ett rödgrönt samarbete och därför kommer vi föra dialog med (S) och (MP). Under det dryga halvår som är kvar innan det är val tänker vi utveckla och presentera en politik som redan under kommande mandatperiod åstadkommer förbättringar inom välfärden, bostadssituationen och miljön.

Valet kommer handla om välfärden, bostäderna och miljön

Idag lanserar vi i Vänsterpartiet Värmdö de tre frågor som vi kommer att prioritera i den kommunala valrörelsen. Med satsningar på välfärden, bostäder och på miljön; kommer vi skapa fler jobb, minskade klyftor, bättre livskvalitet och ett Värmdö som också våra framtida generationer kommer att kunna leva i.

Medelinkomsten i de rikaste delarna av länet är tre gånger så hög som i de fattigaste delarna. Samtidigt är ohälsotalen i de fattigaste delarna tre till fyra gånger så stora som i de rikaste. Välfärdspolitiken måste handla om att minska dessa klyftor, att låta vård, skola och omsorg hålla lika hög kvalitet oavsett var du bor och vad du har för inkomst. Vi har under det senaste året arbetat fram en strategi för hur vi ska kunna satsa på att bygga ut välfärden, istället för att rasera den. Denna strategi kommer vi i dialog med boende i kommunen utveckla för ökad lärartäthet i skolorna, bättre äldreomsorg och ett återinförande av gratis akutsjukvård för barn.

Vi kommer också presentera förslag till fler och billiga bostäder i kommunen. Över fyra tusen personer står i kö för att få en hyresrätt på Värmdö, som är en av landets snabbast växande kommuner. På nationellt plan har det rödgröna samarbetet nyligen presenterat en överenskommelse som, genom bland annat investeringsstöd för nybyggnation av klimatsmarta hyresrätter, ska skapa 40.000 nya bostäder per år i landet från och med år 2016. Vi vill att detta ska märkas också i Värmdö.

Vi vill även ge uppmärksamhet åt den fråga som handlar om mänsklighetens överlevnad – miljön och klimatet. Vi vill rädda den biologiska mångfalden och tillgången till våra skärgårdsstränder genom tuffare krav för att få göra undantag från strandskyddet. Vi vill också skapa förutsättningar till miljösmart resande, på längre sikt genom tunnelbana till Värmdö, och på kort sikt genom att få fler att ta bussen med hjälp av lockbeten som sänkta SL-priser och större infartsparkeringar.

Under vintern har vi genom dörrknackningar på Värmdö inlett en dialog med medborgarna om framtidens välfärd. Vänsterpartiets ambition är att också i vår kommun skapa ett rödgrönt samarbete och därför kommer vi också föra dialog med s och mp. Under det dryga halvår som är kvar innan det är val tänker vi utveckla och presentera en politik som redan under kommande mandatperiod åstadkommer förbättringar inom välfärden, bostadssituationen och miljön.

Tobias Smedberg och Berit Sjögren, styrelseledamöter Vänsterpartiet Värmdö