Danskt griskött

Under den gångna veckan har vi alla förfärats över hur de danska grisarna behandlas. De plågas i små burar och proppas fulla med antibiotika. Kan Värmdö vägra köpa griskött från plågade danska grisar? (V) begär svar från kommunstyrelsens o9rdförande.

Fråga

Till

Kommunstyrelsens ordförandeFråga angående danskt griskött

Värmdö kommun är stor upphandlare av fläsk och andra grisprodukter. Kommunens leverantör av livsmedel tillhandahåller företrädesvis danskt griskött. Allt oftare uppmärksammas vi på orimligheter i kommunens upphandlingspolicy. I stället för att sätta kvalitén i främsta rummet fokuseras allt för ofta på lägsta pris. Detta innebär att kommunen i stället för att köpa närproducerade livsmedel ofta köper livsmedel som transporterats långa vägar. Nu senast har vi uppmärksammats på att kommunen köper grisprodukter som producerats under oacceptabla former.

Med anledning av det ovan anförda föreslår jag att kommunen omedelbart ser över inköpspolicyn och att den i stället för att fokusera på lägsta pris sätter lokal produktion och etisk produktion i främsta rummet.

• Jag frågar därför kommunstyrelsens ordförande om du liksom jag anser att vi omgående bör se över kommunens inköpspolicy?

Gustavsberg den 12 juni 2009

Mats Skoglund (V)