artikel

Hur blir det med Resursskolan?

Är det riktigt att många av de elever som har autism, ADHD, asperger, psykosociala problem, språksvårigheter etc. inte klarar sig utan hög täthet av lärare med specialistkompetens, små elevgrupper, stabila relationer både med lärare och kamrater och trygga strukturer? Vänsterpartisten Bertil Krakenberger kräver svar av Utbildningsnämndens ordförande.
Läs mer.

  

Frågor till Peter Bondesson

Resursskolans nedläggning har varit på tapeten i media. Detta föranleder några frågor.

1 Kan alla elever inkluderas i vanliga skolan

Är det riktigt att många av de elever som har autism, ADHD, asperger, psykosociala problem, språksvårigheter etc. inte klarar sig utan hög täthet av lärare med specialistkompetens, små elevgrupper, stabila relationer både med lärare och kamrater och trygga strukturer?

2 Våldsam omorganisation

Håller Du med om att aviserad nyordning för många av dessa elever och deras föräldrar präglas av dramatiska organisationsförändringar, bristande inflytande över dessa, sen och bristfällig information, snabba krav på brytande av sekretess, brådskande och ultimativa krav på underskrifter av dokument vars betydelse det varit svårt att förstå?

3 Ekonomiska resurser till barn med särskilda behov

Det finns flera bilder av hur mycket pengar som kommunen kommer att lägga per elev med särskilda behov. En utredning som kommunen gjort påstår att det handlar om cirka 50 barn som behöver särskilt stöd och som därför ska tilldelas så kallad C-peng. Men 73 barn har redan godkänts för C-peng. Ska alla dessa dela på samma pengar, dvs. ska C-pengens nivå vara beroende av hur många barn som har dessa behov?

4 De överblivna barnen på Styrmannen och Gustavsskolan

Mer än 20 elever på Styrmannen och Gustavsskolan har inte har godkänts för C-peng och de kommer således överföras till vanliga klasser. Finns det tydliga tecken på att de kommer att klara det?

5 Besparingskonsekvenser

Håller du med om att besparingar inom skolan kan leda till mycket högre samhälleliga kostnader i andra änden?

6 Beslutsprocessen

Har det politiskt ansvariga organet, utbildningsnämnden, getts möjlighet att ta ställning i de centrala frågorna rörande tilldelning av resurser, kriterier för C-peng och nedläggning av skolor?

Bertil Krakenberger (v)

Dela den här sidan:

Kopiera länk