Busstrafiken genomn Munkmora

Vad gör Värmdö kommun för att återigen göra det möjligt att kollektivtrafikförsörja Munkmoraområdet?

Interpellation

Till

Ordföranden för Samhällstekniska nämnden

Angående Kollektivtrafiken genom Munkmora

Under många långa år arbetade Värmdö kommun för att busslinjerna 422 och 424 skulle framföras genom Munkmoraområdet. När detta äntligen lyckades blev glädjen stor bland många boende i Munkmora.

Under föregående mandatperiod gjordes också andra ansträngningar för att stärka Munkmora. Genom indragna anslag och andra åtgärder riskerar nu dessa satsningar att raserasSL-bussarna har i det närmaste slutat trafikera Munkmora. Som skäl för detta har anförts att de omkringliggande bostadshusen förstörs av busstrafiken. Är det så och vad beror det på? Är husen felbyggda eller är gatan undermålig?

Det har också framförts att kollektivtrafiken passerar ett par förskolor och att detta är en trafikfara. Eftersom bussen även nu med den nya linjedragningen passerar två av dessa förskolor betvivlar jag argumentet för den ändrade linjedragningen är relevant.

Med hänvisning till det ovan anförda frågar jag ordföranden för STN följande:

Är de aktuella flerbostadshusen eller gatan felkonstruerande?

Arbetar kommunen nu för att återigen göra det möjligt att kollektivtrafikförsörja Munkmoraområdet?

Diskuterades denna fråga med SL vid det nyligen genomförda kommunsamrådet?

Gustavsberg den 3 mars 2009

Mats Skoglund (V)